söndag 28 september 2008

Vikten av tolerans.

För mig är det oerhört viktigt med tolerans, oavsett om det gäller religion eller sexualitet, mat smak. Ja har läst nya testamentet igen och jag gillar Jesus. Jag tror att han var en profet som ville lära världen empati och medmänsklighet men också visa att Gud inte är en hämndlysten ellet elak Gud. Men jag har svårt för vad kristendomen idag representerar. Det känns väldigt inskränkt och intolerant många gånger. Jag tror att Gud är den samma oavsett vad man kallar det vid för namn. Jag finner ofta både buddismen och hinduismen mer tolerant mot andra livsåskådningar. Dessutom så har de en syn på själen som passar mig bättre. Jag tror att man måste skräddarsy sin egen tro och andlighet. Man behöver plocka det som passar en och lämna resten bakom sig. Men man ska inte glömma toleransen för med den kommer också medmänsklighet. Vi behöver inte alla tro på samma saker eller betrakta världen på samma sätt. I grunden är den mänskliga längtan densamma oavsett nationalitet eller religion och det är kärlek. KÄRLEK är det vi alla vill ha och vill ge. Vi vill leva i kärlek.
Och för mig är Gud eller Universum kärlek.
Så locka ihop den tro som passar er bäst!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, tror precis som du att det egentligen är en och samma "gud" resten är människans påfund med inskränkthet och annat fanatiskt...